ΤΟ "ΜΕΓΑΛΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ"
«Όσοι υπερέχουν στις πολεμικές τέχνες
δεν παλεύουν για να
κερδίσουν ή να χάσουν, δεν νοιάζονται
για εκείνους που
είναι ισχυροί ή που είναι αδύναμοι,
δεν κάνουν ένα βήμα
μπροστά και δεν κάνουν ένα βήμα πίσω.
Ο εχθρός δεν με παρατηρεί ούτε
τον παρατηρώ.
Διεισδύοντας σε ένα μέρος όπου ο ουρανός
και η γη δεν έχουν ακόμη χωριστεί,
όπου το Γιν και το Γιανγκ δεν έχουν
φτάσει ακόμη, έχω το Μεγάλο Αποτέλεσμα ».
(Takuan Soho, 1573-1645)
—————————————
Πίσω από λίγες λέξεις, μερικές φορές
κρύβονται βαθιές
και πολύπλοκες αλήθειες. Ιδιαίτερα
γεμάτο νοήματα, και όχι μόνο πολεμικά,
είναι ο αφορισμός που αναφέρουμε και
ο οποίος δεν μπορεί να εκτιμηθεί εάν
διαβαστεί επιφανειακά.
Πρώτα απ 'όλα, πρέπει να ειπωθεί ότι
ο Takuhan Soho δεν ήταν άνθρωπος των
όπλων,
αλλά μοναχός Zen και ήταν ο πνευματικός
δάσκαλος του Miyamoto Musashi,
του πιο διάσημου σαμουράι όλων των εποχών.
Μεταξύ των γραπτών του υπάρχει επίσης
ένα σημαντικό έργο αφιερωμένο
στην τέχνη του σπαθιού
(Fudōchi shinmyōroku, δηλαδή:
"Η Μυστική Μαρτυρία της Αμετάβλητης
Σοφίας",
από το οποίο λαμβάνεται το σύντομο
κείμενο που αναφέρεται εδώ.
Για καθεμία από τις λέξεις που
εξέφρασε ο Takuan στον αφορισμό,
εκατό δεν θα ήταν αρκετές για να
δώσουν κάποια εξήγηση, και
σε κάθε περίπτωση,
σίγουρα θα τον κάνουμε κακό, γιατί
η προσπάθεια να εξηγήσει τον Zen με
λόγια είναι σαν να θέλεις
να πιάσεις τον αέρα με ένα δίχτυ
για πεταλούδες. Ωστόσο, ας κάνουμε
μια προσπάθεια που,
κατά κάποιο τρόπο, μπορεί να είναι
χρήσιμη για μεγαλύτερη κατανόηση.
«οΠοιος υπερέχει στις πολεμικές τέχνες»
είναι «Δάσκαλος»,
επομένως δεν συνειδητοποίησε τον εαυτό
του με την εξειδίκευση του
ξιφομάχου, αλλά, μέσω της τελειότητας
που επιτεύχθηκε στην τέχνη του
σπαθιού, έφτασε στο «ξύπνημα».
Κατά συνέπεια, ό, τι κάνει, το κάνει
με ένα «άδειο» μυαλό,
με γαλήνια απόσπαση, με καθαρή αφοσίωση,
με μέγιστη συγκέντρωση,
αντιλαμβανόμενη την εσωτερική ουσία
της «Πραγματικότητας».
Σε ό, τι κάνει, και ακόμη και όταν
παλεύει, ο «Δάσκαλος»
δεν διασταυρώνεται καθόλου από την
ιδέα του «αποτελέσματος»
(Mushotoku: ενεργώντας αποφασιστικά
αλλά χωρίς να σκεφτούμε τον σκοπό,
χωρίς να περιμένουμε «επιστροφή»
ή «ανταμοιβή»).
Επομένως, εάν αναγκαστεί να πολεμήσει
το κάνει χωρίς δισταγμό,\
ούτε λαχτάρα νίκης ούτε φόβο ήττας.
δεν νοιάζεται καν ποιος πολεμά.
δεν τον νοιάζει αν ο αντίπαλός του
είναι ισχυρός ή αδύναμος,
διάσημος ή άγνωστος.
«Δεν προχωρά», γιατί δεν κάνει ποτέ
την πρώτη κίνηση
(σύμφωνα με την ταοϊστική αρχή,
υποστηριζόμενη επίσης από τον Ζεν, του WuWei:
καμία ενέργεια ή «αβίαστη δράση».
Δεν «υποχωρεί» επειδή είναι ανυπόμονος
ενόψει του κινδύνου.
Επομένως, δεν προάγει την αντιπαράθεση,
αλλά δεν την ξεφεύγει.
Η συμπεριφορά του είναι ακόμη
και σε κάποιον που δεν βλέπει
εχθρό μπροστά του
και, κατά συνέπεια,
ξεφεύγει από την πλήρη αντίληψη του εχθρού.
Η αναφορά στο «μέρος όπου
ο ουρανός και η γη δεν χωρίζονται,
όπου δεν έχουν φτάσει ο Γιν και ο Γιανγκ»
είναι μια διδακτική και «κοσμολογική»
αναφορά: στην Ανατολή πιστεύεται ότι,
πριν από τη γέννηση του Σύμπαντος,
ορισμένοι » αδιαφοροποίητα "(Wuji);
τη στιγμή κατά την οποία αυτή η
ενέργεια
διαφοροποιήθηκε (οι επιστήμονες μας
θα έλεγαν αυτή τη στιγμή Big Bang),
δημιουργήθηκαν οι δύο αρχές,
αντίθετες και συμπληρωματικές,
οι οποίες ονομάζονται Γιν και Γιανγκ
(μαζί σχηματίζουν το «Τάιτζι»,
κατανοητό ως «υπέρτατη αρχή») ").
Ο Γιν και ο Γιανγκ δημιούργησαν
τον Παράδεισο και τη Γη,
τον άνδρα και γυναίκα,
ζεστό και κρύο ...
εν συντομία, η «διαφοροποίηση»
μεταξύ πραγμάτων και φαινομένων.
Ωστόσο, ο «Κύριος» αντιλαμβάνεται
την Ενότητα του Πραγματικού, πέρα από οποιαδήποτε
φαινομενολογική εμφάνιση. Κατάλαβε ότι
Αυτός και ο Εχθρός είναι… το ίδιο πράγμα,
είναι μέρος μιας «ΕΝΑ» πραγματικότητας.
Και είναι ακριβώς αυτή η αντίληψη,
αυτή η ικανότητα να διεισδύσει στο όραμα
μιας Πραγματικότητας πριν από
οποιαδήποτε διαίρεση και αντιπολίτευση,
η οποία μπορεί να οδηγήσει έναν «Δάσκαλο»
σε αυτό που ο Takuhan αποκαλεί
«Το Μεγάλο Αποτέλεσμα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου