Το
Daoyin Yangshen Gong είναι μια εσωτερική θεραπευτική τέχνη και ένα
πλήρες ενεργειακό σύστημα Qigong, αποτέλεσμα της μακράς ερευνητικής
δουλειάς του καθηγητή Zhang Guande του Πανεπιστήμιου Φυσικής Αγωγής του
Πεκίνου.
Ο καθηγητής Zhang Guande, βαθύς γνώστης ο ίδιος των εσωτερικών συστημάτων και της κινέζικης ιατρικής, στηριζόμενος στην φιλοσοφία του αρχαίου συστήματος Daoyin , δημιούργησε ένα νέο θεραπευτικό σύστημα, με στόχο την ομαλοποίηση και βελτίωση της ροής της ενέργειας μέσα στο σώμα, το χαλάρωμα των αρθρώσεων και την τόνωση του μυικού και νευρικού συστήματος. Εύκολο τόσο στην εκμάθηση, όσο και στην εξάσκηση του είναι κατάλληλο για όλες τις ηλικίες με σπουδαία αποτελέσματα στην υγεία. Εξαπλώθηκε με ταχείς ρυθμούς σε ολόκληρο τον κόσμο. Στην Κίνα στα περισσότερα πάρκα οι Κινέζοι ξεκινάνε την ημέρα τους κάνοντας ασκήσεις από το Daoyin, ενώ στην Ιαπωνία χιλιάδες είναι οι ασκούμενοι σε αυτό το στιλ. Σήμερα σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν δάσκαλοι και ομάδες που εξασκούνται στο Daoyin Yangshen Gong.
Ο Shifu Παναγιώτης Δερβέντης διδάσκει το στιλ στην Ελλάδα ήδη από το 1997 ενώ ξεκίνησε την μελέτη του σε αυτό το σύστημα στο Πεκίνο υπό την άμεση καθοδήγηση του καθηγητή Zhang το 1992. Από τότε έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια με τον ίδιο τον δάσκαλο Zhang Guande και έχει συνεργαστεί με άλλους στενούς μαθητές του δασκάλου για την εξάπλωση του συστήματος. Το 2003 παρέστη ως ιδρυτικό μέλος στην επίσημη ίδρυση της «Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Daoyin Yangshen Gong» αναλαμβάνοντας αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας, εκπρόσωπος της στην Ελλάδα.
Το Daoyin δουλεύει σε τρία επίπεδα: Στην αναπνοή, στη συγκέντρωση και στην κίνηση. Αποτελείται από διαφορετικές σειρές ασκήσεων καθεμία από τις οποίες επικεντρώνεται σε διαφορετικό λειτουργικό σύστημα -κυκλοφορικό, νευρικό, μυοσκελετικό, πεπτικό, εσωτερικά όργανα, μεσημβρινούς κ.τ.λ. Έτσι ο ασκούμενος μπορεί να διαλέξει αυτό που του ταιριάζει και έχει περισσότερο ανάγκη.
Βιογραφικό του Grandmaster Zhang Guangde
O δάσκαλος Zhang Guangde γεννήθηκε στο Tangshan, στην επαρχία Hebei, το Μάρτιο του 1932. Διπλωματούχος του Ινστιτούτου Φυσικής Αγωγής του Πεκίνου με ειδικότητα στο Wushu ανήκει στην πρώτη γενιά καθηγητών που μελέτησαν με επιστημονικό τρόπο την τέχνη αυτή, συνεισφέροντας σημαντικά στη δημιουργία και την εξάπλωση του μοντέρνου Wushu. Το 1974 ο καθηγητής Zhang αρρώστησε σοβαρά και νοσηλεύτηκε στο Πεκίνο. Η σοβαρότητα της ασθένειάς του τον ώθησε να καταφύγει στην παραδοσιακή κουλτούρα του Daoyin. Τα εξαιρετικά αποτελέσματα που πέτυχε πάνω στον εαυτό του, εξέπληξαν την ιατρική κοινότητα η οποία του ζήτησε να εφαρμόσει τη μέθοδό του και σε άλλους ασθενείς και να δημιουργήσει κατάλληλες ασκήσεις για την αντιμετώπιση διαφόρων παθολογιών. Με αυτόν τον τρόπο γεννήθηκε το θεραπευτικό σύστημα Daoyin Yangsheng Gong αναγνωρισμένο σήμερα στην Κίνα και στο εξωτερικό σαν μία από τις επαρκέστερες μεθόδους πρόληψης και θεραπείας, άριστη για τη διατήρηση της υγείας και της ψυχοσωματικής ισορροπίας του ατόμου. Σήμερα ο δάσκαλος Zhang είναι Καθηγητής και Ερευνητής του “Beijing Sports University”, επίτιμος διευθυντής στο «Κέντρο Daoyin Yangsheng Gong», μόνιμο μέλος του “Chinese Wushu Research Association”, κατέχει τον 9ο βαθμό (τον ανώτερο δυνατό βαθμό εν ζωή) από την “Chinese Wushu association”, ενώ εργάζεται ακόμα και τώρα με νεανικό ενθουσιασμό για την διάδοση της τέχνης.
Συνέντευξη του καθηγητή Zhang Guande
Η παρακάτω συνέντευξη του καθηγητή Zhang Guangde δόθηκε στον φίλο και συνεργάτη κ. Fabio Smolari, αντιπρόεδρο της «Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Daoyin» υπεύθυνο για την Ιταλία. (www.daoyin.it)
Καθ. Zhang: Το 1956, όταν στο Ινστιτούτο Φυσικής Αγωγής άνοιξε τις πύλες της η σχολή του Wushu , γράφτηκα στην πρώτη τάξη των πολεμικών τεχνών. Εκεί σπούδασα υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Zhang Wenguang κυρίως Cha quan , Shaolin luohan quan, όλα τα όπλα και διάφορα άλλα στιλ. Φυσικά σπουδάζαμε κι άλλα πράγματα , καθώς ανήκαμε στην πρώτη γενιά καθηγητών W ushu της νέας Κίνας και έπρεπε να έχουμε μία γενικότερη κουλτούρα: επιστημονικές, ιστορικές και λογοτεχνικές γνώσεις. Το να πετύχουμε τη δημιουργία της σχολής W ushu δεν ήταν εύκολο πράγμα. Υπήρχε μεγάλη δυσπιστία προς τις πολεμικές τέχνες. Όλα τα άλλα δυτικά αθλήματα αντιπροσωπεύονταν στο ινστιτούτο, αλλά το Wushu όχι. Ήταν κυρίως ο καθηγητής Ζhang Wenguang που αγωνίστηκε για να έχει ένα χώρο και στο τέλος τα κατάφερε, έστω και χωρίς πόρους και κάνοντας μεγάλες θυσίες ωστόσο είχε γίνει η αρχή.
Καθ. Zhang: Ήταν φυσικά παραδοσιακά: κοφτές και κλειστές κινήσεις που μεταμορφώθηκαν στη συνέχεια στις μακριές και ανοιχτές κινήσεις που γνωρίζετε σήμερα.
Smolari: Και με το πέρας των σπουδών σας;
Καθ. Zhang: Μόλις τελείωσα τις σπουδές προσελήφθην ως καθηγητής στην ίδια τη σχολή και μαζί με τον Cheng Chuanrui συνεργάστηκα με τον Zhang Wenguang στη διδασκαλία. Με το μισθό που έπαιρνα πλήρωσα και το διδακτορικό μου, πάντα υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Zhang Wenguang που ήταν και ο πρώτος ερευνητής στο χώρο του W ushu .Όπως σας έλεγα και προηγουμένως, ήταν απολύτως αναγκαίο να καλυφθεί η διαφορά με τις άλλες σχολές του ινστιτούτου. Επιπλέον ήταν απαραίτητο να δημιουργηθεί μια τάξη ερευνητών.
Smolari: Μα δεν ήταν εκείνα τα χρόνια τα χρόνια της πολιτιστικής επανάστασης;
Δεν υπήρχαν προβλήματα για σας;
Καθ. Zhang: Άλλο τίποτα από προβλήματα! Όπως έλεγα το W ushu αντιμετωπιζόταν με μεγάλη δυσπιστία. Όλοι ήθελαν να μάθουν δυτικά αθλήματα καθώς το Wushu θεωρούνταν μια κληρονομιά από το παλιό καθεστώς και συνδεδεμένο με αντιδραστικές και συντηρητικές δυνάμεις. Εν μέρει υπήρχε κάποια αλήθεια σ΄αυτό. Οι μεγάλοι γαιοκτήμονες όπως και οι «κύριοι του πολέμου» είχαν εξυπηρετηθεί ευρέως από δασκάλους και ειδικούς του Wushu για τους ιδιωτικούς τους στρατούς και η Guomindang είχε δημιουργήσει σχολές και συλλόγους για τη μελέτη του Wushu που είχε μάλιστα μετονομάσει σε Guoshu , δηλαδή εθνική τέχνη. Τα χρόνια μετά την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας (1948) η πολιτική κατάσταση ήταν ακόμη ασταθής. Ακολούθησαν πολλές μαζικές εκστρατείες από τις οποίες η τελευταία, και πιο καταστροφική, ήταν η πολιτιστική επανάσταση.
Smolari: Και να σκεφτεί κανείς ότι εγώ αναρωτιόμουν αν εσείς, κατά τύχη, είχατε συμμετάσχει στο κίνημα των Κόκκινων Φρουρών, δεδομένου ότι έπρεπε να είστε κάτι παραπάνω από 30 ετών…
Καθ. Zhang: Μα τι λέτε, ήμουν πιο μεγάλος, όπως έχω ήδη πει πήρα το δίπλωμά μου και άρχισα να διδάσκω νεότατος. ¨Όταν ξέσπασε η πολιτιστική επανάσταση δίδασκα ήδη οχτώ χρόνια.
Smolari: Είχατε κι εσείς προβλήματα;
Καθ. Zhang: Άλλο τίποτα. Όλοι οι καθηγητές είχαμε εμπλακεί. Ήμασταν το τελευταίο επίπεδο των λεγόμενων νέων βρωμερών ( jiuchu ) εχθρών του λαού και του κομμουνισμού. Όλα τα μαθήματα μπλοκαρίστηκαν, βασίλευε το χάος και η αβεβαιότητα. Οι κόκκινοι φρουροί μας υποχρέωναν να κάνουμε αυτοκριτική.
Smolari: Έπρεπε να κάνετε κι εσείς αυτοκριτική;
Καθ. Zhang: Ασφαλώς κι εγώ, μηδενός εξαιρουμένου. Σε ορισμένες περιόδους μάλιστα και κάθε μέρα και για όλη τη διάρκεια της ημέρας… δεν μπορούσε να γίνει τίποτα, έπρεπε να προσαρμοζόμαστε και να λέμε ότι αυτοί ήθελαν να ακούσουν.
Smolari: E ίχατε υποστεί σωματική βία; Μου έχουν διηγηθεί ότι κάποιοι δάσκαλοι του Wushu είχαν ξυλοκοπηθεί βάναυσα…
Καθ. Zhang: Όχι εγώ δεν ξυλοκοπήθηκα ποτέ. Ήμουν ακόμα πολύ νέος – σχεδόν συνομήλικος με τον επικεφαλής των κόκκινων φρουρών- από μένα τους έφτανε η αυτοκριτική. Έβγαζαν όμως το άχτι τους στους ηλικιωμένους, διότι αντιπροσώπευαν το παρελθόν. Υπήρξαν κάμποσοι νεκροί. Μετά η κατάσταση άρχισε σιγά-σιγά να ομαλοποιείται και ξαναρχίσαμε τις δραστηριότητές μας.
Smolari: Στη βιογραφία σας διάβασα οτι αρρωστήσατε βαριά και οτι για να γίνετε καλά επεξεργαστήκατε το σύστημα Daoyin . Σε ποιά χρονική στιγμή συνέβη αυτό το επεισόδιο;
Καθ. Zhang: Ήταν ακριβώς στο τέλος της πολιτιστικής επανάστασης. Το 1974 νοσηλεύτηκα στο Πεκίνο εξ αιτίας μιας σειράς ενοχλήσεων για τις οποίες οι γιατροί δεν κατάφεραν να βρουν την κατάλληλη θεραπεία. Αντίθετα, η κατάστασή μου ολοένα και χειροτέρευε μέχρι που διαγνώστηκε καρκίνος στους πνεύμονες. Εξ αιτίας μιας αλλεργίας στα συμβατικά φάρμακα η κατάστασή μου δεν μπόρεσε να αντιμετωπιστεί σύμφωνα με τις ιατρικές γνώσεις της εποχής. Άρχισα τότε να αντιλαμβάνομαι τη σημασία που είχαν οι τεχνικές των εσωτερικών ασκήσεων, τυπικές στην κινεζική παράδοση.
Smolari: Είχατε μελετήσει Qigong στο παρελθόν;
Καθ. Zhang: Βεβαίως! Ο παππούς μου, από την πλευρά της μητέρας μου, μας είχε διδάξει μια δική του τεχνική, την άσκηση για την ίαση των χρόνιων παθήσεων και κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στο ινστιτούτο είχα βρει τον τρόπο να μαθαίνω κι άλλες τεχνικές του D aoyin και του Qigong , αλλά τότε δεν έδινα και ιδιαίτερη σημασία, τις θεωρούσα επιστήμες περισσότερο ενδεδειγμένες για τους ηλικιωμένους παρά για τους νέους. Κατά τη διάρκεια της ασθένειας παρακολούθησα τάξεις του D aoyin για τους ασθενείς που νοσηλεύονταν στο νοσοκομείο και συγχρόνως άρχισα να κάνω προσωπικές έρευνες πάνω σε αρχαίες τεχνικές, στις πραγματείες των γιατρών και των δασκάλων του παρελθόντος, στις θεωρίες της κινεζικής ιατρικής κλπ. Ανάλυσα τις τεχνικές και τα συστήματα που ήδη γνώριζα, και άρχισα να κάνω πειράματα πάνω σε μένα τον ίδιο. Στην αρχή δεν είχα κανένα αποτέλεσμα μα με τον καιρό η βελτίωσή μου έγινε αισθητή και έγινα εντελώς καλά. Οι γιατροί εξεπλάγησαν και μου ζήτησαν να εφαρμόσω τη μέθοδό μου και σε άλλους ασθενείς.
Smolari: Και πώς πήγε;
Καθ. Zhang : Πολύ καλά. Είχα μια εκατοντάδα ασθενείς εκείνη την περίοδο και όλοι ωφελήθηκαν πολύ από τις ασκήσεις. Οι γιατροί μου ζήτησαν τότε να αναπτύξω το σύστημα και να δημιουργήσω συγκεκριμένες ασκήσεις για διάφορες παθολογίες.
Smolari: Ποιες ήταν οι πρώτες ασκήσεις που δημιουργήσατε;
Καθ. Zhang: Οι 49 δυναμικές ασκήσεις, και η άσκηση για τους πνεύμονες. Μετά ακολούθησε εκείνη για την καρδιά και την κυκλοφορία του αίματος.
Smolari: Τώρα θα ήθελα να σας ζητήσω να εξηγήσετε στο κοινό της Δύσης μερικά σημεία τα οποία αποτελούν συχνά πηγή συζητήσεως και μεγάλης ασάφειας. Τι είναι το qi ;
Καθ. Zhang: Το qi είναι ουσιαστικά μια κινητήρια δύναμη, μια ενέργεια. Τρεις είναι οι βασικοί ορισμοί του qi ,και καθένας απ’αυτούς παρουσιάζεται με διαφορετική γραφή: O πρώτος αποτελείται από το χαρακτήρα τίποτα ( wu ) πάνω στο χαρακτήρα φωτιά ( huo ). Δείχνει την ανάγκη να επιτηρούμε την εσωτερική φωτιά των συγκινήσεων χάρη στην ηρεμία του νου και στον έλεγχο των σκέψεων και των συναισθημάτων. Πράγματι υπάρχουν εκφράσεις όπως γέννηση του qi ( shengqi ) ή διασκόρπιση του qi της σπλήνας( fa piqi ) που αντιστοιχούν στο θυμό. Με το θυμό το qi ανεβαίνει προς τα πάνω κυριεύει το κεφάλι και διασκορπίζεται. Θυμός και βίαια πάθη διασκορπίζουν και εξαντλούν το εσωτερικό qi του σώματος. Ο δεύτερος εκπροσωπεί τον ατμό που απελευθερώνεται από το ρύζι δείχνοντας τη θρεπτική ενέργεια των τροφών. Ο τρίτος εκπροσωπεί τον αέρα και δείχνει το qi της
ατμόσφαιρας. Αυτές είναι οι τρεις βασικές έννοιες του qi. Στο εσωτερικό του σώματός μας κυκλοφορεί το neiqi ,εσωτερικό qi που σύμφωνα με την κινεζική παραδοσιακή φυσιολογία μπορεί να διαχωριστεί ανάλογα με τις λειτουργίες που διεξάγει, για παράδειγμα το yuanqi είναι το πρωταρχικό ή προγονικό qi , ενώ το yingqi είναι το θρεπτικό qi (εκείνο που αποχτούμε από τη διατροφή) κ.τ.λ.
Smolari: Μπορείτε να εξηγήσετε σύντομα στους δυτικούς μαθητές τη διαφορά ανάμεσα σε qigong , neigong και daoyin ;
Καθ. Zhang: Οι τρεις έννοιες είναι σχετικές αλλά δεν είναι συνώνυμες. To qigong και το daoyin είναι μέρος του neigong . Dao σημαίνει daoqi – καθοδήγηση του qi .
H έννοια που πρέπει να δοθεί στη λέξη dao είναι πράγματι εκείνη του shudao , tongado , οδηγώ, καθοδηγώ διαμέσου. Yin σημαίνει yinshen –διάταση του σώματος- δηλαδή κίνηση, λύγισμα του σώματος. Αυτή η καθοδήγηση του qi και η κίνηση του σώματος πρέπει να γίνεται με τη συνειδητή βοήθεια του νου, όχι παθητικά, αλλά ενεργητικά. Ήδη στο μακρινό παρελθόν αυτή η θεωρία δεν ήταν άγνωστη, αρκεί να παρατηρήσουμε το διάσημο πίνακα πάνω σε μετάξι του daoyin της εποχής Han που ανακαλύφτηκε στον τάφο αγνώστου στο Mawangdui το 1973. Φαίνεται ξεκάθαρα πως οι κινήσεις δεν είναι τυχαίες αλλά καθοδηγούμενες προς τα κάτω με τη βοήθεια της συγκέντρωσης. Εκτός από κινήσεις παρατηρούμε και μερικές θέσεις όπου ο ασκούμενος δεν κινείται. Αυτό γιατί και η νοητική συγκέντρωση από μόνη της είναι daoyin , δηλαδή νοητική καθοδήγηση yinian daoyin . Υπάρχει επίσης η αναπνευστική καθοδήγηση huxi daoyin, δηλαδή ο συνειδητός έλεγχος της αναπνοής. Νοητική καθοδήγηση και αναπνευστική καθοδήγηση βρίσκονται μέσα σε όλες τις κινήσεις και τις διατατικές ασκήσεις σχηματίζοντας έτσι τον απαραίτητο μηχανισμό δράσης της επιστήμης daoyin . Γι’ αυτό ο σωστός όρος για να οριστεί αυτός ο τύπος άσκησης είναι ακριβώς daoyin, όπως και στην αρχαιότητα, και όχι qigong . Ο όρος qigong μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλους τύπους άσκησης, όπως για παράδειγμα το σκληρό qigong ( yinggong ) σκοπός του οποίου είναι να καταστήσει το σώμα ανθεκτικό στα χτυπήματα και στις λάμες. Πρέπει, όμως, να είμαστε προσεχτικοί και να μη μεταφράζουμε το qigong σαν άσκηση αναπνοής γιατί θα ήταν πολύ περιοριστικό και συχνά αναληθές. Η αναπνοή είναι πράγματι μονό μία από της όψεις της εκγύμνασης στο qigong που, όπως το daoyin , συνίσταται γενικά στην εκγύμναση του νου, της αναπνοής και των στάσεων-κινήσεων.
Smolari: Σ’ αυτό το σημείο ζητώ την άποψή σας πάνω στο διαχωρισμό ανάμεσα σε εξωτερικά στιλ και εσωτερικά στιλ στις Κινεζικές πολεμικές τέχνες. Υπάρχει μια πραγματική διαφορά ανάμεσα στις δύο σχολές και, αν ναι, ποιά;
Καθ. Zhang: Υπάρχει! Η εσωτερική σχολή (neijia) χτίζει το εσωτερικό για να βοηθήσει το εξωτερικό (jiannei bangwai) H εκγύμναση ξεκινά δηλαδή από το εσωτερικό και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη βελτίωση και την ενδυνάμωση της σωστής κυκλοφορίας του qi στο σώμα. Στην εξωτερική σχολή (waijia) λείπει αυτή η προσοχή, η μελέτη είναι πιο ενστικτώδης και εξωτερική. Το daoyin ανήκει στην εσωτερική σχολή, εμείς φροντίζουμε τα εσωτερικά όργανα και το εσωτερικό του σώματος και μέσα από αυτό βελτιώνουμε τη γενική υγεία.
Smolari: Είναι σωστό λοιπόν να πούμε ότι η διαφορά ανάμεσα στα εσωτερικά και τα εξωτερικά στιλ είναι στη διαδικασία της άσκησης και ότι τα εσωτερικά στιλ ορίζονται έτσι γιατί βασίζουν την εκγύμνασή τους σε ένα προσεχτικό εσωτερικό συντονισμό μεταξύ νου, αναπνοής και κίνησης;
Καθ. Zhang: Ακριβώς έτσι!
Smolari: Μια άλλη σημαντική απορία των δυτικών πάνω στη μελέτη τεχνών όπως το daoyin και το Taijiquan αφορά στην έννοια της χαλάρωσης.
Καθ. Zhang: Η χαλάρωση είναι η βάση όλης της άσκησης. Πάνω απ’ όλα πρέπει να χαλαρώνει ο νους. Το να υπάρχει ένα μυαλό ήρεμο και χαλαρωμένο είναι απαραίτητο για να μπορέσει μετά να ηρεμήσει η αναπνοή και να χαλαρώσει το σώμα.
Smolari: Όμως εδώ πολλοί επιμένουν ότι όσο πιο χαλαρωμένοι είμαστε τόσο καλύτερα είναι και ότι δεν χρειάζεται να κάνουμε καμία σωματική προσπάθεια!
Καθ. Zhang: Αυτό είναι ένα μεγάλο λάθος! Πώς μπορούμε μα γυμνασθούμε χωρίς σωματική προσπάθεια; Αν δεν αισθανθούμε καθόλου κόπωση σημαίνει ότι δεν έχουμε ασκηθεί καθόλου! Στην πραγματικότητα ο κόπος είναι μεγαλύτερος όταν γυμνάζουμε τα εσωτερικά στιλ παρά τα εξωτερικά. Η προσοχή είναι σταθερά υπό πίεση και οι γάμπες στις περισσότερες ασκήσεις βρίσκονται σε σύσπαση. Έτσι μπορούμε να ιδρώσουμε πολύ. Η μοναδική διαφορά με τα εξωτερικά στιλ είναι στο ρυθμό της αναπνοής ο οποίος είναι πολύ πιο έντονος στα τελευταία. Μπορούμε επομένως να πούμε ότι η σωματική προσπάθεια υπάρχει, και πρέπει να υπάρχει, και στις δύο μεθόδους άσκησης, μόνο που είναι λίγο διαφορετικός.
Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι όσο μεγαλύτερη είναι η προσπάθεια, τόσο καλύτερο είναι το αποτέλεσμα. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Η δημιουργία της απόδοσης χωρίς τη φροντίδα της εσωτερικής ενέργειας μπορεί να προκαλέσει την πιο γρήγορη εξάντληση των ζωτικών μας ενεργειών. Πολλοί επαγγελματίες αθλητές έχουν αποχτήσει προβλήματα στο τέλος της αγωνιστικής τους καριέρας. Λίγοι από αυτούς έχουν φτάσει σε προχωρημένες ηλικίες και πολλοί αναγκάστηκαν να αποσυρθούν εξ αιτίας τραυματισμών που προκλήθηκαν από εξαντλητικές προπονήσεις που εξουδετέρωσαν τις αναγεννητικές ικανότητες του οργανισμού τους. Για όλη τη ζωή πρέπει να διατηρούμε την ισορροπία yinyang , να ελέγχουμε τη νοητική μας δραστηριότητα, το ρυθμό της αναπνοής, και των σφυγμών της καρδιάς, με μια λέξη να ακολουθούμε την οδό της «ζωτικής καλλιέργειας» (yangsheng zhi dao).
Εγώ ο ίδιος, όταν ήμουν νέος, δεν καταλάβαινα αυτές τις έννοιες, αλλά χάρη στην ασθένεια μπόρεσα να ξαναβρώ την αξία των εσωτερικών ασκήσεων της παραδοσιακής Κινεζικής κουλτούρας και τους στενούς δεσμούς της με τον κόσμο του W ushu . Σήμερα πολλοί δάσκαλοι του Wushu δεν γνωρίζουν τις αρχές και τις θεωρίες που υπάρχουν πίσω από τις ασκήσεις που κάνουν. Δοκιμάστε να ρωτήσετε τι είναι τα πέντε στοιχεία ( wuxing ), τι σημαίνει yinyang , αλλά με τη γενικότερη έννοια, σωστά εφαρμοσμένη στην άσκηση. Ρωτήστε γιατί το μεγαλύτερο μέρος των μορφών του W ushu αναπτύσσεται προς τα αριστερά κα καταλήγει επιστρέφοντας στο αρχικό σημείο ή τη σημασία του χαιρετισμού… θα δείτε ότι λίγοι θα ξέρουν να σας δώσουν πειστικές απαντήσεις.
Smolari: Καθηγητά Zhang τα λόγια σας ήταν πολύ διαφωτιστικά και είμαι σίγουρος ότι θα εκτιμηθούν από το δυτικό κοινό. Σας ευχαριστώ εξ ονόματος όλων των ασκούμενων του daoyin και του wushu και σας χαιρετώ ζητώντας σας μια τελευταία σκέψη για το κλείσιμο αυτής της συνέντευξης.
Καθ. Zhang: Γαλήνη, υγεία και ευτυχία είναι ό,τι εύχομαι σε όλους εσάς. Αυτό άλλωστε είναι που προσπαθούμε να πετύχουμε με τη βοήθεια του daoyin yangsheng gong. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι πολλές ασθένειες προέρχονται από το νοητικό επίπεδο. Ο νους μας έχει πρωταρχική σημασία σε οτιδήποτε. Πρέπει να πιστεύουμε και να έχουμε εμπιστοσύνη. Σας προσκαλώ λοιπόν να προπονείστε γερά, να είστε σταθεροί και αμετάκλητοι στους σκοπούς σας ανανεώνοντας σταθερά τις προσπάθειές σας και κοιτώντας μακριά στις ψηλές κορφές.
Ο καθηγητής Zhang Guande, βαθύς γνώστης ο ίδιος των εσωτερικών συστημάτων και της κινέζικης ιατρικής, στηριζόμενος στην φιλοσοφία του αρχαίου συστήματος Daoyin , δημιούργησε ένα νέο θεραπευτικό σύστημα, με στόχο την ομαλοποίηση και βελτίωση της ροής της ενέργειας μέσα στο σώμα, το χαλάρωμα των αρθρώσεων και την τόνωση του μυικού και νευρικού συστήματος. Εύκολο τόσο στην εκμάθηση, όσο και στην εξάσκηση του είναι κατάλληλο για όλες τις ηλικίες με σπουδαία αποτελέσματα στην υγεία. Εξαπλώθηκε με ταχείς ρυθμούς σε ολόκληρο τον κόσμο. Στην Κίνα στα περισσότερα πάρκα οι Κινέζοι ξεκινάνε την ημέρα τους κάνοντας ασκήσεις από το Daoyin, ενώ στην Ιαπωνία χιλιάδες είναι οι ασκούμενοι σε αυτό το στιλ. Σήμερα σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν δάσκαλοι και ομάδες που εξασκούνται στο Daoyin Yangshen Gong.
Ο Shifu Παναγιώτης Δερβέντης διδάσκει το στιλ στην Ελλάδα ήδη από το 1997 ενώ ξεκίνησε την μελέτη του σε αυτό το σύστημα στο Πεκίνο υπό την άμεση καθοδήγηση του καθηγητή Zhang το 1992. Από τότε έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια με τον ίδιο τον δάσκαλο Zhang Guande και έχει συνεργαστεί με άλλους στενούς μαθητές του δασκάλου για την εξάπλωση του συστήματος. Το 2003 παρέστη ως ιδρυτικό μέλος στην επίσημη ίδρυση της «Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Daoyin Yangshen Gong» αναλαμβάνοντας αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας, εκπρόσωπος της στην Ελλάδα.
Το Daoyin δουλεύει σε τρία επίπεδα: Στην αναπνοή, στη συγκέντρωση και στην κίνηση. Αποτελείται από διαφορετικές σειρές ασκήσεων καθεμία από τις οποίες επικεντρώνεται σε διαφορετικό λειτουργικό σύστημα -κυκλοφορικό, νευρικό, μυοσκελετικό, πεπτικό, εσωτερικά όργανα, μεσημβρινούς κ.τ.λ. Έτσι ο ασκούμενος μπορεί να διαλέξει αυτό που του ταιριάζει και έχει περισσότερο ανάγκη.
Βιογραφικό του Grandmaster Zhang Guangde
O δάσκαλος Zhang Guangde γεννήθηκε στο Tangshan, στην επαρχία Hebei, το Μάρτιο του 1932. Διπλωματούχος του Ινστιτούτου Φυσικής Αγωγής του Πεκίνου με ειδικότητα στο Wushu ανήκει στην πρώτη γενιά καθηγητών που μελέτησαν με επιστημονικό τρόπο την τέχνη αυτή, συνεισφέροντας σημαντικά στη δημιουργία και την εξάπλωση του μοντέρνου Wushu. Το 1974 ο καθηγητής Zhang αρρώστησε σοβαρά και νοσηλεύτηκε στο Πεκίνο. Η σοβαρότητα της ασθένειάς του τον ώθησε να καταφύγει στην παραδοσιακή κουλτούρα του Daoyin. Τα εξαιρετικά αποτελέσματα που πέτυχε πάνω στον εαυτό του, εξέπληξαν την ιατρική κοινότητα η οποία του ζήτησε να εφαρμόσει τη μέθοδό του και σε άλλους ασθενείς και να δημιουργήσει κατάλληλες ασκήσεις για την αντιμετώπιση διαφόρων παθολογιών. Με αυτόν τον τρόπο γεννήθηκε το θεραπευτικό σύστημα Daoyin Yangsheng Gong αναγνωρισμένο σήμερα στην Κίνα και στο εξωτερικό σαν μία από τις επαρκέστερες μεθόδους πρόληψης και θεραπείας, άριστη για τη διατήρηση της υγείας και της ψυχοσωματικής ισορροπίας του ατόμου. Σήμερα ο δάσκαλος Zhang είναι Καθηγητής και Ερευνητής του “Beijing Sports University”, επίτιμος διευθυντής στο «Κέντρο Daoyin Yangsheng Gong», μόνιμο μέλος του “Chinese Wushu Research Association”, κατέχει τον 9ο βαθμό (τον ανώτερο δυνατό βαθμό εν ζωή) από την “Chinese Wushu association”, ενώ εργάζεται ακόμα και τώρα με νεανικό ενθουσιασμό για την διάδοση της τέχνης.
Συνέντευξη του καθηγητή Zhang Guande
Η παρακάτω συνέντευξη του καθηγητή Zhang Guangde δόθηκε στον φίλο και συνεργάτη κ. Fabio Smolari, αντιπρόεδρο της «Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Daoyin» υπεύθυνο για την Ιταλία. (www.daoyin.it)
Smolari: Δάσκαλε, μπορείτε να μας διηγηθείτε την πρώτη σας επαφή με το Wushu ;
Kαθ. Zhang: Σε ηλικία 13 ετών, όταν κατοικούσα ακόμα στο Tangshan , άρχισα να εξασκώ το shaolinquan ως μέλος μιας μεγάλης ομάδας. Ήμουν ενθουσιασμένος. Παρακολουθούσα τους πιο προχωρημένους μαθητές με μεγάλη ευχαρίστηση, αν και η εκμάθηση δεν ήταν ακόμη τέλεια. Έτσι γεννήθηκε μέσα μου το πάθος για το
Wushu .
Smolari: Και πώς συνεχίσατε τις σπουδές σας;Kαθ. Zhang: Σε ηλικία 13 ετών, όταν κατοικούσα ακόμα στο Tangshan , άρχισα να εξασκώ το shaolinquan ως μέλος μιας μεγάλης ομάδας. Ήμουν ενθουσιασμένος. Παρακολουθούσα τους πιο προχωρημένους μαθητές με μεγάλη ευχαρίστηση, αν και η εκμάθηση δεν ήταν ακόμη τέλεια. Έτσι γεννήθηκε μέσα μου το πάθος για το
Wushu .
Καθ. Zhang: Το 1956, όταν στο Ινστιτούτο Φυσικής Αγωγής άνοιξε τις πύλες της η σχολή του Wushu , γράφτηκα στην πρώτη τάξη των πολεμικών τεχνών. Εκεί σπούδασα υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Zhang Wenguang κυρίως Cha quan , Shaolin luohan quan, όλα τα όπλα και διάφορα άλλα στιλ. Φυσικά σπουδάζαμε κι άλλα πράγματα , καθώς ανήκαμε στην πρώτη γενιά καθηγητών W ushu της νέας Κίνας και έπρεπε να έχουμε μία γενικότερη κουλτούρα: επιστημονικές, ιστορικές και λογοτεχνικές γνώσεις. Το να πετύχουμε τη δημιουργία της σχολής W ushu δεν ήταν εύκολο πράγμα. Υπήρχε μεγάλη δυσπιστία προς τις πολεμικές τέχνες. Όλα τα άλλα δυτικά αθλήματα αντιπροσωπεύονταν στο ινστιτούτο, αλλά το Wushu όχι. Ήταν κυρίως ο καθηγητής Ζhang Wenguang που αγωνίστηκε για να έχει ένα χώρο και στο τέλος τα κατάφερε, έστω και χωρίς πόρους και κάνοντας μεγάλες θυσίες ωστόσο είχε γίνει η αρχή.
Smolari: Ξέρω ότι ο καθηγητής Zhang W en guang
συμμετείχε στους Ολυμπιακούς αγώνες του Βερολίνου το 1936 με την
Κινέζικη ομάδα. Ήλπιζα να βρω κάποιο φιλμ από το γεγονός αυτό, δεδομένου
ότι η διάσημη Γερμανίδα σκηνοθέτης Leni Riefenenstahl ήταν υπεύθυνη για
τα γυρίσματα, μα το γεγονός δεν έχει για τη δύση κανένα ιστορικό
ενδιαφέρον και μέχρι σήμερα δεν κατάφερα να μάθω τίποτα.
Καθ. Zhang: Αυτό πραγματικά είναι κρίμα! Κανείς από τους συμμετέχοντες σ’αυτούς τους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν έφερε στην πατρίδα τίποτα, ούτε καν μια φωτογραφία. Θα ήταν ένα ντοκουμέντο εξαιρετικής ιστορικής σημασίας. Ο καθηγητής Zhang ήταν εκείνη την εποχή 17 ετών. Μας διηγήθηκε ότι ήταν ένα εφιαλτικό ταξίδι! Δεν πήγαν αεροπορικώς αλλά με πλοίο και έκαναν μήνες για να φτάσουν. Η αποστολή είχε χρηματοδοτηθεί, αλλά πολλές φορές βρέθηκαν σε δυσκολία και πίστεψαν ότι θα πέθαιναν από την πείνα…
Smolari: Επιστρέφοντας σ’ εσάς, τα στιλ τα οποία εξασκούσατε εκείνη την εποχή στο ινστιτούτο ήταν μοντέρνα ή παραδοσιακά;Καθ. Zhang: Αυτό πραγματικά είναι κρίμα! Κανείς από τους συμμετέχοντες σ’αυτούς τους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν έφερε στην πατρίδα τίποτα, ούτε καν μια φωτογραφία. Θα ήταν ένα ντοκουμέντο εξαιρετικής ιστορικής σημασίας. Ο καθηγητής Zhang ήταν εκείνη την εποχή 17 ετών. Μας διηγήθηκε ότι ήταν ένα εφιαλτικό ταξίδι! Δεν πήγαν αεροπορικώς αλλά με πλοίο και έκαναν μήνες για να φτάσουν. Η αποστολή είχε χρηματοδοτηθεί, αλλά πολλές φορές βρέθηκαν σε δυσκολία και πίστεψαν ότι θα πέθαιναν από την πείνα…
Καθ. Zhang: Ήταν φυσικά παραδοσιακά: κοφτές και κλειστές κινήσεις που μεταμορφώθηκαν στη συνέχεια στις μακριές και ανοιχτές κινήσεις που γνωρίζετε σήμερα.
Smolari: Και με το πέρας των σπουδών σας;
Καθ. Zhang: Μόλις τελείωσα τις σπουδές προσελήφθην ως καθηγητής στην ίδια τη σχολή και μαζί με τον Cheng Chuanrui συνεργάστηκα με τον Zhang Wenguang στη διδασκαλία. Με το μισθό που έπαιρνα πλήρωσα και το διδακτορικό μου, πάντα υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Zhang Wenguang που ήταν και ο πρώτος ερευνητής στο χώρο του W ushu .Όπως σας έλεγα και προηγουμένως, ήταν απολύτως αναγκαίο να καλυφθεί η διαφορά με τις άλλες σχολές του ινστιτούτου. Επιπλέον ήταν απαραίτητο να δημιουργηθεί μια τάξη ερευνητών.
Smolari: Μα δεν ήταν εκείνα τα χρόνια τα χρόνια της πολιτιστικής επανάστασης;
Δεν υπήρχαν προβλήματα για σας;
Καθ. Zhang: Άλλο τίποτα από προβλήματα! Όπως έλεγα το W ushu αντιμετωπιζόταν με μεγάλη δυσπιστία. Όλοι ήθελαν να μάθουν δυτικά αθλήματα καθώς το Wushu θεωρούνταν μια κληρονομιά από το παλιό καθεστώς και συνδεδεμένο με αντιδραστικές και συντηρητικές δυνάμεις. Εν μέρει υπήρχε κάποια αλήθεια σ΄αυτό. Οι μεγάλοι γαιοκτήμονες όπως και οι «κύριοι του πολέμου» είχαν εξυπηρετηθεί ευρέως από δασκάλους και ειδικούς του Wushu για τους ιδιωτικούς τους στρατούς και η Guomindang είχε δημιουργήσει σχολές και συλλόγους για τη μελέτη του Wushu που είχε μάλιστα μετονομάσει σε Guoshu , δηλαδή εθνική τέχνη. Τα χρόνια μετά την ίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας (1948) η πολιτική κατάσταση ήταν ακόμη ασταθής. Ακολούθησαν πολλές μαζικές εκστρατείες από τις οποίες η τελευταία, και πιο καταστροφική, ήταν η πολιτιστική επανάσταση.
Smolari: Και να σκεφτεί κανείς ότι εγώ αναρωτιόμουν αν εσείς, κατά τύχη, είχατε συμμετάσχει στο κίνημα των Κόκκινων Φρουρών, δεδομένου ότι έπρεπε να είστε κάτι παραπάνω από 30 ετών…
Καθ. Zhang: Μα τι λέτε, ήμουν πιο μεγάλος, όπως έχω ήδη πει πήρα το δίπλωμά μου και άρχισα να διδάσκω νεότατος. ¨Όταν ξέσπασε η πολιτιστική επανάσταση δίδασκα ήδη οχτώ χρόνια.
Smolari: Είχατε κι εσείς προβλήματα;
Καθ. Zhang: Άλλο τίποτα. Όλοι οι καθηγητές είχαμε εμπλακεί. Ήμασταν το τελευταίο επίπεδο των λεγόμενων νέων βρωμερών ( jiuchu ) εχθρών του λαού και του κομμουνισμού. Όλα τα μαθήματα μπλοκαρίστηκαν, βασίλευε το χάος και η αβεβαιότητα. Οι κόκκινοι φρουροί μας υποχρέωναν να κάνουμε αυτοκριτική.
Smolari: Έπρεπε να κάνετε κι εσείς αυτοκριτική;
Καθ. Zhang: Ασφαλώς κι εγώ, μηδενός εξαιρουμένου. Σε ορισμένες περιόδους μάλιστα και κάθε μέρα και για όλη τη διάρκεια της ημέρας… δεν μπορούσε να γίνει τίποτα, έπρεπε να προσαρμοζόμαστε και να λέμε ότι αυτοί ήθελαν να ακούσουν.
Smolari: E ίχατε υποστεί σωματική βία; Μου έχουν διηγηθεί ότι κάποιοι δάσκαλοι του Wushu είχαν ξυλοκοπηθεί βάναυσα…
Καθ. Zhang: Όχι εγώ δεν ξυλοκοπήθηκα ποτέ. Ήμουν ακόμα πολύ νέος – σχεδόν συνομήλικος με τον επικεφαλής των κόκκινων φρουρών- από μένα τους έφτανε η αυτοκριτική. Έβγαζαν όμως το άχτι τους στους ηλικιωμένους, διότι αντιπροσώπευαν το παρελθόν. Υπήρξαν κάμποσοι νεκροί. Μετά η κατάσταση άρχισε σιγά-σιγά να ομαλοποιείται και ξαναρχίσαμε τις δραστηριότητές μας.
Smolari: Στη βιογραφία σας διάβασα οτι αρρωστήσατε βαριά και οτι για να γίνετε καλά επεξεργαστήκατε το σύστημα Daoyin . Σε ποιά χρονική στιγμή συνέβη αυτό το επεισόδιο;
Καθ. Zhang: Ήταν ακριβώς στο τέλος της πολιτιστικής επανάστασης. Το 1974 νοσηλεύτηκα στο Πεκίνο εξ αιτίας μιας σειράς ενοχλήσεων για τις οποίες οι γιατροί δεν κατάφεραν να βρουν την κατάλληλη θεραπεία. Αντίθετα, η κατάστασή μου ολοένα και χειροτέρευε μέχρι που διαγνώστηκε καρκίνος στους πνεύμονες. Εξ αιτίας μιας αλλεργίας στα συμβατικά φάρμακα η κατάστασή μου δεν μπόρεσε να αντιμετωπιστεί σύμφωνα με τις ιατρικές γνώσεις της εποχής. Άρχισα τότε να αντιλαμβάνομαι τη σημασία που είχαν οι τεχνικές των εσωτερικών ασκήσεων, τυπικές στην κινεζική παράδοση.
Smolari: Είχατε μελετήσει Qigong στο παρελθόν;
Καθ. Zhang: Βεβαίως! Ο παππούς μου, από την πλευρά της μητέρας μου, μας είχε διδάξει μια δική του τεχνική, την άσκηση για την ίαση των χρόνιων παθήσεων και κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στο ινστιτούτο είχα βρει τον τρόπο να μαθαίνω κι άλλες τεχνικές του D aoyin και του Qigong , αλλά τότε δεν έδινα και ιδιαίτερη σημασία, τις θεωρούσα επιστήμες περισσότερο ενδεδειγμένες για τους ηλικιωμένους παρά για τους νέους. Κατά τη διάρκεια της ασθένειας παρακολούθησα τάξεις του D aoyin για τους ασθενείς που νοσηλεύονταν στο νοσοκομείο και συγχρόνως άρχισα να κάνω προσωπικές έρευνες πάνω σε αρχαίες τεχνικές, στις πραγματείες των γιατρών και των δασκάλων του παρελθόντος, στις θεωρίες της κινεζικής ιατρικής κλπ. Ανάλυσα τις τεχνικές και τα συστήματα που ήδη γνώριζα, και άρχισα να κάνω πειράματα πάνω σε μένα τον ίδιο. Στην αρχή δεν είχα κανένα αποτέλεσμα μα με τον καιρό η βελτίωσή μου έγινε αισθητή και έγινα εντελώς καλά. Οι γιατροί εξεπλάγησαν και μου ζήτησαν να εφαρμόσω τη μέθοδό μου και σε άλλους ασθενείς.
Smolari: Και πώς πήγε;
Καθ. Zhang : Πολύ καλά. Είχα μια εκατοντάδα ασθενείς εκείνη την περίοδο και όλοι ωφελήθηκαν πολύ από τις ασκήσεις. Οι γιατροί μου ζήτησαν τότε να αναπτύξω το σύστημα και να δημιουργήσω συγκεκριμένες ασκήσεις για διάφορες παθολογίες.
Smolari: Ποιες ήταν οι πρώτες ασκήσεις που δημιουργήσατε;
Καθ. Zhang: Οι 49 δυναμικές ασκήσεις, και η άσκηση για τους πνεύμονες. Μετά ακολούθησε εκείνη για την καρδιά και την κυκλοφορία του αίματος.
Smolari: Τώρα θα ήθελα να σας ζητήσω να εξηγήσετε στο κοινό της Δύσης μερικά σημεία τα οποία αποτελούν συχνά πηγή συζητήσεως και μεγάλης ασάφειας. Τι είναι το qi ;
Καθ. Zhang: Το qi είναι ουσιαστικά μια κινητήρια δύναμη, μια ενέργεια. Τρεις είναι οι βασικοί ορισμοί του qi ,και καθένας απ’αυτούς παρουσιάζεται με διαφορετική γραφή: O πρώτος αποτελείται από το χαρακτήρα τίποτα ( wu ) πάνω στο χαρακτήρα φωτιά ( huo ). Δείχνει την ανάγκη να επιτηρούμε την εσωτερική φωτιά των συγκινήσεων χάρη στην ηρεμία του νου και στον έλεγχο των σκέψεων και των συναισθημάτων. Πράγματι υπάρχουν εκφράσεις όπως γέννηση του qi ( shengqi ) ή διασκόρπιση του qi της σπλήνας( fa piqi ) που αντιστοιχούν στο θυμό. Με το θυμό το qi ανεβαίνει προς τα πάνω κυριεύει το κεφάλι και διασκορπίζεται. Θυμός και βίαια πάθη διασκορπίζουν και εξαντλούν το εσωτερικό qi του σώματος. Ο δεύτερος εκπροσωπεί τον ατμό που απελευθερώνεται από το ρύζι δείχνοντας τη θρεπτική ενέργεια των τροφών. Ο τρίτος εκπροσωπεί τον αέρα και δείχνει το qi της
ατμόσφαιρας. Αυτές είναι οι τρεις βασικές έννοιες του qi. Στο εσωτερικό του σώματός μας κυκλοφορεί το neiqi ,εσωτερικό qi που σύμφωνα με την κινεζική παραδοσιακή φυσιολογία μπορεί να διαχωριστεί ανάλογα με τις λειτουργίες που διεξάγει, για παράδειγμα το yuanqi είναι το πρωταρχικό ή προγονικό qi , ενώ το yingqi είναι το θρεπτικό qi (εκείνο που αποχτούμε από τη διατροφή) κ.τ.λ.
Smolari: Μπορείτε να εξηγήσετε σύντομα στους δυτικούς μαθητές τη διαφορά ανάμεσα σε qigong , neigong και daoyin ;
Καθ. Zhang: Οι τρεις έννοιες είναι σχετικές αλλά δεν είναι συνώνυμες. To qigong και το daoyin είναι μέρος του neigong . Dao σημαίνει daoqi – καθοδήγηση του qi .
H έννοια που πρέπει να δοθεί στη λέξη dao είναι πράγματι εκείνη του shudao , tongado , οδηγώ, καθοδηγώ διαμέσου. Yin σημαίνει yinshen –διάταση του σώματος- δηλαδή κίνηση, λύγισμα του σώματος. Αυτή η καθοδήγηση του qi και η κίνηση του σώματος πρέπει να γίνεται με τη συνειδητή βοήθεια του νου, όχι παθητικά, αλλά ενεργητικά. Ήδη στο μακρινό παρελθόν αυτή η θεωρία δεν ήταν άγνωστη, αρκεί να παρατηρήσουμε το διάσημο πίνακα πάνω σε μετάξι του daoyin της εποχής Han που ανακαλύφτηκε στον τάφο αγνώστου στο Mawangdui το 1973. Φαίνεται ξεκάθαρα πως οι κινήσεις δεν είναι τυχαίες αλλά καθοδηγούμενες προς τα κάτω με τη βοήθεια της συγκέντρωσης. Εκτός από κινήσεις παρατηρούμε και μερικές θέσεις όπου ο ασκούμενος δεν κινείται. Αυτό γιατί και η νοητική συγκέντρωση από μόνη της είναι daoyin , δηλαδή νοητική καθοδήγηση yinian daoyin . Υπάρχει επίσης η αναπνευστική καθοδήγηση huxi daoyin, δηλαδή ο συνειδητός έλεγχος της αναπνοής. Νοητική καθοδήγηση και αναπνευστική καθοδήγηση βρίσκονται μέσα σε όλες τις κινήσεις και τις διατατικές ασκήσεις σχηματίζοντας έτσι τον απαραίτητο μηχανισμό δράσης της επιστήμης daoyin . Γι’ αυτό ο σωστός όρος για να οριστεί αυτός ο τύπος άσκησης είναι ακριβώς daoyin, όπως και στην αρχαιότητα, και όχι qigong . Ο όρος qigong μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλους τύπους άσκησης, όπως για παράδειγμα το σκληρό qigong ( yinggong ) σκοπός του οποίου είναι να καταστήσει το σώμα ανθεκτικό στα χτυπήματα και στις λάμες. Πρέπει, όμως, να είμαστε προσεχτικοί και να μη μεταφράζουμε το qigong σαν άσκηση αναπνοής γιατί θα ήταν πολύ περιοριστικό και συχνά αναληθές. Η αναπνοή είναι πράγματι μονό μία από της όψεις της εκγύμνασης στο qigong που, όπως το daoyin , συνίσταται γενικά στην εκγύμναση του νου, της αναπνοής και των στάσεων-κινήσεων.
Smolari: Σ’ αυτό το σημείο ζητώ την άποψή σας πάνω στο διαχωρισμό ανάμεσα σε εξωτερικά στιλ και εσωτερικά στιλ στις Κινεζικές πολεμικές τέχνες. Υπάρχει μια πραγματική διαφορά ανάμεσα στις δύο σχολές και, αν ναι, ποιά;
Καθ. Zhang: Υπάρχει! Η εσωτερική σχολή (neijia) χτίζει το εσωτερικό για να βοηθήσει το εξωτερικό (jiannei bangwai) H εκγύμναση ξεκινά δηλαδή από το εσωτερικό και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη βελτίωση και την ενδυνάμωση της σωστής κυκλοφορίας του qi στο σώμα. Στην εξωτερική σχολή (waijia) λείπει αυτή η προσοχή, η μελέτη είναι πιο ενστικτώδης και εξωτερική. Το daoyin ανήκει στην εσωτερική σχολή, εμείς φροντίζουμε τα εσωτερικά όργανα και το εσωτερικό του σώματος και μέσα από αυτό βελτιώνουμε τη γενική υγεία.
Smolari: Είναι σωστό λοιπόν να πούμε ότι η διαφορά ανάμεσα στα εσωτερικά και τα εξωτερικά στιλ είναι στη διαδικασία της άσκησης και ότι τα εσωτερικά στιλ ορίζονται έτσι γιατί βασίζουν την εκγύμνασή τους σε ένα προσεχτικό εσωτερικό συντονισμό μεταξύ νου, αναπνοής και κίνησης;
Καθ. Zhang: Ακριβώς έτσι!
Smolari: Μια άλλη σημαντική απορία των δυτικών πάνω στη μελέτη τεχνών όπως το daoyin και το Taijiquan αφορά στην έννοια της χαλάρωσης.
Καθ. Zhang: Η χαλάρωση είναι η βάση όλης της άσκησης. Πάνω απ’ όλα πρέπει να χαλαρώνει ο νους. Το να υπάρχει ένα μυαλό ήρεμο και χαλαρωμένο είναι απαραίτητο για να μπορέσει μετά να ηρεμήσει η αναπνοή και να χαλαρώσει το σώμα.
Smolari: Όμως εδώ πολλοί επιμένουν ότι όσο πιο χαλαρωμένοι είμαστε τόσο καλύτερα είναι και ότι δεν χρειάζεται να κάνουμε καμία σωματική προσπάθεια!
Καθ. Zhang: Αυτό είναι ένα μεγάλο λάθος! Πώς μπορούμε μα γυμνασθούμε χωρίς σωματική προσπάθεια; Αν δεν αισθανθούμε καθόλου κόπωση σημαίνει ότι δεν έχουμε ασκηθεί καθόλου! Στην πραγματικότητα ο κόπος είναι μεγαλύτερος όταν γυμνάζουμε τα εσωτερικά στιλ παρά τα εξωτερικά. Η προσοχή είναι σταθερά υπό πίεση και οι γάμπες στις περισσότερες ασκήσεις βρίσκονται σε σύσπαση. Έτσι μπορούμε να ιδρώσουμε πολύ. Η μοναδική διαφορά με τα εξωτερικά στιλ είναι στο ρυθμό της αναπνοής ο οποίος είναι πολύ πιο έντονος στα τελευταία. Μπορούμε επομένως να πούμε ότι η σωματική προσπάθεια υπάρχει, και πρέπει να υπάρχει, και στις δύο μεθόδους άσκησης, μόνο που είναι λίγο διαφορετικός.
Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι όσο μεγαλύτερη είναι η προσπάθεια, τόσο καλύτερο είναι το αποτέλεσμα. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Η δημιουργία της απόδοσης χωρίς τη φροντίδα της εσωτερικής ενέργειας μπορεί να προκαλέσει την πιο γρήγορη εξάντληση των ζωτικών μας ενεργειών. Πολλοί επαγγελματίες αθλητές έχουν αποχτήσει προβλήματα στο τέλος της αγωνιστικής τους καριέρας. Λίγοι από αυτούς έχουν φτάσει σε προχωρημένες ηλικίες και πολλοί αναγκάστηκαν να αποσυρθούν εξ αιτίας τραυματισμών που προκλήθηκαν από εξαντλητικές προπονήσεις που εξουδετέρωσαν τις αναγεννητικές ικανότητες του οργανισμού τους. Για όλη τη ζωή πρέπει να διατηρούμε την ισορροπία yinyang , να ελέγχουμε τη νοητική μας δραστηριότητα, το ρυθμό της αναπνοής, και των σφυγμών της καρδιάς, με μια λέξη να ακολουθούμε την οδό της «ζωτικής καλλιέργειας» (yangsheng zhi dao).
Εγώ ο ίδιος, όταν ήμουν νέος, δεν καταλάβαινα αυτές τις έννοιες, αλλά χάρη στην ασθένεια μπόρεσα να ξαναβρώ την αξία των εσωτερικών ασκήσεων της παραδοσιακής Κινεζικής κουλτούρας και τους στενούς δεσμούς της με τον κόσμο του W ushu . Σήμερα πολλοί δάσκαλοι του Wushu δεν γνωρίζουν τις αρχές και τις θεωρίες που υπάρχουν πίσω από τις ασκήσεις που κάνουν. Δοκιμάστε να ρωτήσετε τι είναι τα πέντε στοιχεία ( wuxing ), τι σημαίνει yinyang , αλλά με τη γενικότερη έννοια, σωστά εφαρμοσμένη στην άσκηση. Ρωτήστε γιατί το μεγαλύτερο μέρος των μορφών του W ushu αναπτύσσεται προς τα αριστερά κα καταλήγει επιστρέφοντας στο αρχικό σημείο ή τη σημασία του χαιρετισμού… θα δείτε ότι λίγοι θα ξέρουν να σας δώσουν πειστικές απαντήσεις.
Smolari: Καθηγητά Zhang τα λόγια σας ήταν πολύ διαφωτιστικά και είμαι σίγουρος ότι θα εκτιμηθούν από το δυτικό κοινό. Σας ευχαριστώ εξ ονόματος όλων των ασκούμενων του daoyin και του wushu και σας χαιρετώ ζητώντας σας μια τελευταία σκέψη για το κλείσιμο αυτής της συνέντευξης.
Καθ. Zhang: Γαλήνη, υγεία και ευτυχία είναι ό,τι εύχομαι σε όλους εσάς. Αυτό άλλωστε είναι που προσπαθούμε να πετύχουμε με τη βοήθεια του daoyin yangsheng gong. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι πολλές ασθένειες προέρχονται από το νοητικό επίπεδο. Ο νους μας έχει πρωταρχική σημασία σε οτιδήποτε. Πρέπει να πιστεύουμε και να έχουμε εμπιστοσύνη. Σας προσκαλώ λοιπόν να προπονείστε γερά, να είστε σταθεροί και αμετάκλητοι στους σκοπούς σας ανανεώνοντας σταθερά τις προσπάθειές σας και κοιτώντας μακριά στις ψηλές κορφές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου